lördag 26 september 2009

The question of language

Hej.



Jag ska försöka ta upp mina funderingar lite mer, inte bara vad jag gör dagarna i ända.

Har ju varit på liknande resor förut. Dublin och Skottland var båda upplevelser som påminner om denna. Man träffar människor från hela världen och man umgås väldigt nära varandra och jämför de länder man kommer ifrån och frågar om hur saker och ting sker i deras land.

men



här pratar alla bättre Engelska än vad jag gör. Det visste jag. Det var därför jag åkte hit, jag ville leva i ett land och umgås med människor som hade engelska som första språk. Tidigare hade jag nästan bäst Engelska av de studenter jag umgicks med, jag blev på ett sätt experten, den som spanjorerna i Edinburgh frågade. Men här är jag den som saknar ordförådet, det är jag som ställer tusen frågor om vad olika saker heter. Man tror man har ordförådet men herregud så mycket som fattas. Ord som är vardagliga, som man inte tänker på när man läser en bok eller ser en film på Engelska. De orden blir stora utmaningar. Men jag gillar det, jag lär mig en massa och försöker suga ut så mycket information som jag kan från dessa människor.

Middlesex har en bra grej dock. De har ett English Langauge and Support center dit man kan gå om man behöver hjälp med språket. De har öppna workshops måndag och fredag här på Trent Park och man kan dessutom boka en privat tid med dem. Det ska jag göra.

Med tanke på hur mycket mer säker jag känner mig med Engelskan nu så kommer jag vara så mycket bättre på det här språket bara när jag kommer hem till jul.

1 kommentar:

  1. Vad spännande det låter! Jag pratade själv en del engelska ett tag, då jag umgicks med en familj där mannen var från England och inte kunde svenska. Det är ett par år sedan nu och jag har tappat jättemycket sedan dess (vilket kan vara oerhört frustrerande ibland). =(

    SvaraRadera