fredag 19 februari 2010

poesi

calle's och min konversation om kassetter:

"E.
vi måste utforska skivaffärer när ni kommer
CFJ säger:
ja, det lär ju finnas en del. fast jag har nästan helt tappat det intresset. jag köper fortfarande en del kassetter, med motiveringen att det fortfarande släpps en massa bra noise- och avantgrejer på kassett, men annars köper jag knappt musik alls längre
E. säger:
haha. typsikt dig
vem lyssnar på kassett förutom du?
CFJ säger:
har man smala intressen så har man!
E. säger:
jag gillart
CFJ säger:
sedan skadar det ju inte att jag är rätt så teknikreaktionär heller
men det är lite roligt, inom diy-grejen av avantscenen så är kassetter fortfarande skitpoppis
E. säger:
haha
CFJ säger:
sen så släpps det fortfarande en del punk och hc och black metal på kassett, så visst finns det rätt många som sysslar med det fortfarande
men ärligt, jag är ett stort fan av det formatet.
i och med att kassetter är helt analoga så fyller det någon sorts idé om autencitet och teknikmaterialism som utgör en oerhört härlig känsla. att veta att ljudet som kommer när det rullar i min ficka är ett resultat av mekanik snarare än teknik gör det mycket varmare på något sätt.
plus att varenda enskilt band har sin egen alldeles speciella och unika ljudbild
(...)
ja. jag förstår inte alla dem som påstår att knastret förstör musiken. det är ju en del av upplevelsen. det är ju liksom dammet som man inte lyckades blåsa bort, det är de förslitningar som börjar uppstå när man lyssnar mycket. det är på något vis en bekräftelse av både materialitet och autencitet. det är liksom skivans eller bandets egna små åldersrynkor, som bara är fina och vittnar på ett långt och ett hälsosamt bruk"

1 kommentar:

  1. ...och bara för det så måste jag ju dra min lilla fortsättning också.

    CFJ: ett långt LIV och ett hälsosamt bruk, ska det såklart stå
    jag missade livet där!
    ...och haha, det där blev helt ofrivilligt en av de mest tragikomiska kommentarer jag någonsin tryckt ur mig, givet att den slits ur sin kontext.

    SvaraRadera