onsdag 17 februari 2010

Gah

När man bor i England så lär man sig efter ett tag att de överträffar den svenska byrokratin med HÄSTLÄNGDER eller varför inte ELEFANTLÄNGDER.

För den som har hängt med lite så försöker jag skaffa mig ett brittiskt bankkonto så att det blir lättare att betala hyran för vår nya lägenhet samt att det behövs om man ska jobba i detta land. Så jag har beställt intyget från Universitet att jag är student i UK (vilket tog nästan två veckor) och knallade iväg med passet i hand. Men jag har registrerat mig på skolan som Erika Holst, inte med alla miljontals mellannamn jag har i passet. Inte samma namn i pass och intyg inget bankkonto. gah.

Så jag fick snällt gå till student kontoret, be dem att ändra mitt namn i deras register och beställa ett nytt brev som förhoppningsvis kommer innan vi flyttar. Yay.

Man orkar inte bli arg längre. Hemma hänger ju allt ihop med personnummer och hela skiten. Det är så mycket enklare. Här hänger ingenting ihop. Man måste springa runt som en galing för att få det att fungera. Har massa saker som behövs fixas för lägenheten också. Man måste ha bevis för att man bor där man bor med gasräkning eller i mitt fall från universitetet. De identifierar folk med bild, mammas mellannamn, hela sitt namn etc. etc.

Jag sulle inte bli förvånad om de bad om tandavtryck eller liknande. Var god bit här.

dagens låt: The Ting Tings - That's not my name

1 kommentar:

  1. Jag tror att min far visste vad han gjorde när han sa att min bror och jag bara fick ett förnamn var. Han talade om alla blanketter vi skulle fylla i under vår livstid!
    En klarsyn man.

    SvaraRadera