söndag 14 februari 2010

gott och blandat


Britterna fullkomligt älskar denna våg av nordiska deckare som intar öarna. Kööört Wallander och Lisbet Salander. Medierna vältrar sig i klyshorna och om jag fick en krona (krooone) varje gång de nämner IKEA, mörkret, Bergman och ABBA skulle jag kunna tävla med Kamprad. Nu kommer nämligen första millenium filmen upp på biograferna. Vi såg trailern i fredags när vi var på bio. Snyggt, stilrent och utan dialog. Bara dramatisk musik och bilder på Noomi och Michael som springer runt och ser coola ut. Om det var dialog hade britterna fattat att det var textad film och då hade inte många kommit. För de HATAR textat. Inte poppis minsan.

Det är bara medelklass guardian läsarna som gillar sånt och appropå det var vi på Tate Modern igår. Jag såg surrealist utställningen för tredje gången då den är gratis men den är fin. De har en utställning med Avant Garde konst jag vill kika på men det får bli en annan gång. Dessutom var jag nördig nog att köpa Walter Benjamin's One Way Street and Other Writings och Deleuze's Cinema 1. Louise köpte badbomber för lägenheten och jag köpte hjärngympan.

Louise älskar allt so har med smink och skönhetsprodkter att göra. Jag älskar henne för det. För hon blir så oerhört glad och exalterad över en sak som en badbomb. Hon liksom skuttar runt och hela hon skumpar av glädje. Hennes röst blir ännu mer highpitched än vad den redan är, hon är norska så ni kan tänka er. Men varje källa för glädje bör uppskattas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar