söndag 2 maj 2010

Att ta det lugnt i London







Gårdagens häng i Hyde Park


Lördagen den 1:a maj var inte röda fanor och demonstration för mig (som om det någonsin är det...), det var glida runt i London dagen. Den enda folksamling vi såg var massa folk som stod och glodde på racerbilar som svichade förbi The Ritz.

På fredagen hade vi vart ute på ett sunk ställe nere vid Haymarket då det var Josh's (en grymt skön amerikan som åker hem på onsdag) sista fredag. Det var gratis så jag hakade på. Väldigt udda kväll. Det var lite skoldisko över det hela med en blekfet DJ som gick på automatiskt DJ tugg (All the hands in the air!) Dessutom var det en indisk gubbe på cirka 60 bast med grått skägg och turban som stötte på ett gäng 20 åringar. Lite halvdesperat. Han såg mer ut att höra hemma på en av Londons alla cornershops än på ett skoldisko. Men intressant att studera när han planlöst skumpade runt på dansgolvet.

Igår var vi därmed trötta. Jag stötte inte ihop med Dieselmannen på fredagskvällen, snarare en corona och somna vid tre-mannen. Men vi tog nattbuss hem som bara tog 20 minuter vilket är racersnabbt i denna stad. Vi började åka hem vid lite över två och var hemma innan de andra som hade lämnat stället vid 1. De skulle hem till studentboendet vilket tog cirka två timmar. Heja Highbury!

Men igår då. Det var vackert väder. Jag och Louise mötte upp med ett gäng från Gubbay (Joey, Elise, Mathias, Claire) i Brixton som ligger i Shoreditch i östra London för att käka brunch. Louise hade tjatat om ett ställe som de hade vart på när jag var hemma i Sverige som hette Breakfast Club. Man fick köa ett tag för att få ett bord men det var värt det. Alla som kommer till London måste besöka detta fantastiska ställe. De har all slags frukost man kan tänka sig och det är så gott så man nästan svimmar. Jag åt amerikanska pannkakor med färska bär, färskpressad aelsinjuce och kaffe. Det var de godaste pannkakor jag någonsin ätit. Dessutom har de toaletten som enligt utsago är världens minsta disco.

Jag tog med mig kameran så att jag skulle kunna fota lite för bloggen. Men jag var trög nog att glömma batteriet hemma i laddaren som var i lägenheten. Idioti. Men jag ska ta dit Lina och Kajsa så jag får fota då istället.


Efter detta var vi så mätta att vi nästan rullade ut. Då drog vi till Hyde Park där vi la oss i gräset och läste böcker och slappade. Där tog jag bilder med min mobil. Men det fins vädret kom av sig och moln mörka som novembermorgonar. Det regnade småspik resten av dagen. Men vad gör det? jag joey och elise gick till en amerikansk restaurang i närheten av Kings Cross som i ärlighetens namn var sådär. Men efter det hittade vi en pub med massa olika cidersorter. Blev inte en sen kväll dock då vi var så trötta.


Idag regnar det och blåser i typisk Londonstil. Jag läser Patti Smith boken och är glad över Louise's upptäckt igår tack vare knasiga nattbussar. Det mysiga området med caféerna och pubarna jag har skrivit om trodde vi var mycket mindre än det tydligen är. Louise klev av nattbussen där igår och tydligen finns det mycket mer och det bästa av allt; Whole Foods. Det är en fantastisk matkedja som finns i USA. Tidigare visste jag bara om den i Soho och south Kengsinton men vi har tydligen en precis här vid oss. Jag ska gå och handla middag där nu senare i eftermiddag tänkte jag.


Imorgon ska jag träffa Harriet och se Midsummer Nights Dream på The Globe på kvällen. Det är ståplatser igen så det gäller att ha stadiga ben i regnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar